Jednolity plik kontrolny zaczął straszyć w połowie 2016 r. Początkowo obowiązki z nim związane dotknęły duże podmioty. Nie było wśród nich zbyt wielu organizacji pozarządowych, jednak z czasem i one muszą zacząć myśleć o JPK. W PORADNIK.NGO.PL zbieramy najważniejsze informacje o jednolitym pliku kontrolnym.

Jednolity plik kontrolny wprowadzany jest stopniowo już od 1 lipca 2016 r. O tym, czy i kiedy dany podmiot (przedsiębiorca, organizacja pozarządowa, instytucja kultury, szkoła) musi spełniać obowiązki związane z JPK, decyduje jego (podmiotu) wielkość, rodzaj prowadzonej księgowości, a także to, czy jest, czy nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

Co to jest jednolity plik kontrolny?

Jednolity plik kontrolny to sposób na komunikowanie się z administracją skarbową (urzędami skarbowymi, ministerstwem finansów). Do tej pory służył do tego głównie papier. Ale skoro od lat firmy stosują do księgowania coraz bardziej rozbudowane i zbierające coraz większą ilość informacji programy komputerowe, postanowiono wykorzystać to do zbierania danych przez urzędy. JPK umożliwia więc państwu łatwy wgląd do naszej księgowości.

Tylko księgowość w programach komputerowych

Zastanawiając się, czy dotyczą nas – naszą organizację pozarządową – przepisy o JPK, w pierwszej kolejności skupmy się na formie prowadzenia księgowości („ksiąg podatkowych”). Jeśli robimy to na papierze – obowiązek nas nie dotyczy. Jeśli księgowość prowadzimy z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego (nawet jeśli będzie to program bezpłatny) – obowiązek nas DOTYCZY.

Na czym polega obowiązek

JPK to sposób przekazywania informacji organom skarbowym. Te informacje przekazujemy na żądanie lub regularnie co miesiąc.

Informacje związane z podatkiem VAT przekazywane są co miesiąc, a obowiązek dotyczy organizacji pozarządowych, które są czynnymi płatnikami VAT. Urząd nie musi się do nas zwracać o te informacje – mamy obowiązek sami je regularnie wysyłać.

Pozostałe informacje przekazywane są w ramach JPK na żądanie (urząd musi poprosić o te informacje). Obowiązek ich udostępnienia będzie dotyczył wszystkich organizacji pozarządowych, nie tylko czynnych płatników VAT.

Jak zaznaczyliśmy na początku, o tym, kiedy organizacja pozarządowa musi zacząć realizować obowiązki związane z JPK decyduje jej wielkość i to, czy jest płatnikiem VAT. Określając wielkość NGO trzeba zastosować do organizacji pozarządowej definicje przedsiębiorców z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

A co, kiedy już wiemy, że dotyczą nas obowiązki związane z JPK?

JPK jest w pierwszej kolejności zmartwieniem firmy, która dostarcza nam program księgowy. Strukturę i mechanizm JPK zgłębia przede wszystkim autor programu. Producent programu zabiega, żeby program działał jak trzeba i spełniał wymagania – inaczej miałby trudność z jego sprzedaniem.

Co jest więc obowiązkiem osób odpowiedzialnych w NGO za księgowość (poza udostępnianiem lub wysyłaniem organom skarbowym JPK), a także władz stowarzyszenia czy fundacji, które ostatecznie ponoszą największą odpowiedzialność za to, co robi (lub czego nie robi) organizacja? Przede wszystkim musimy sprawdzić, czy korzystamy z programu, który pozwala na sporządzenie JPK. Jeśli taki program jest regularnie aktualizowany, powinien spełniać wymagania. Jeśli mamy stary program, który nie ma wykupionego serwisu i aktualizacji, może powstać problem. Jeśli księgowość w organizacji prowadzi zewnętrzna firma, to ją pytamy o JPK i o to, czy wykorzystywany przez nią program pozwala na realizację obowiązków.

Za: NGO

; ;