W grudniu 2016 r. do Sejmu trafił rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku. Projekt wprowadza m.in. możliwość dopisywania przez ministra do wykazu OPP uprawnionych do zbierania 1%, organizacji pożytku, które spóźniają się z publikacją sprawozdań. 24 stycznia 2017 r. odbyło się pierwsze czytanie projektu w Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.

Komisja zarekomendowała przyjęcie projektu bez poprawek. Teraz czekają go jeszcze dwa czytania w Sejmie.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie powstał w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. W projekcie znalazły się propozycje zmian w trzech obszarach.

  1. Nowelizacja proponuje dodatkowy mechanizm, dzięki któremu organizacje pożytku publicznego, które na czas nie umieściły swoich sprawozdań w internetowej bazie sprawozdań OPP, mogą liczyć na interwencję ministra i dopisanie do listy organizacji uprawnionych do zbierania 1%, mimo niedopełnienia obowiązku na czas.

    Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego uwzględni w wykazie organizację, która „wykaże, że niezamieszczenie zatwierdzonego rocznego sprawozdania finansowego i rocznego sprawozdania merytorycznego ze swojej działalności (…) w terminie (…) nastąpiło bez jej winy albo z przyczyn od niej niezależnych” (fragment projektowanego ustępu 3a w art. 27a ustawy o działalności pożytku).

  2. Proponuje się również uzupełnienie procedury wymiany informacji między sądami rejestrowymi, a prowadzącym wykaz OPP ministrem (chodzi o informacje o utracie przez organizację statusu OPP). Procedura ta ma znaczenie w procesie określania, które OPP uprawnione są do korzystania z 1%.
  3. Projekt nieznacznie poszerza też listę przychodów Funduszu Wspierania Pożytku Publicznego. Fundusz ten powstał pod koniec 2015 r. i bazuje głównie na źle wydanych środkach z 1%.

Za: NGO

; ;