Stowarzyszenie lub fundacja, organizując wypoczynek dla dzieci i młodzieży – np. obóz, kolonie, półkolonie – musi postępować zgodnie z prawnymi regulacjami. Większość z nich zbiera ustawa o systemie oświaty. Opisuje ona m.in. procedurę postępowania, kiedy uczestnik wypoczynku uległ wypadkowi.

Organizacje pozarządowe występują w roli organizatorów wypoczynku. Co to oznacza? Że prowadzone przez nie obozy i kolonie podlegają przepisom, które zbiera przede wszystkim ustawa o systemie oświaty i rozporządzenie w sprawie wypoczynku.

Według ustawy o systemie oświaty wypoczynkiem są głównie te aktywności proponowane najmłodszym, które odbywają się w trakcie wakacji, ferii czy przerw świątecznych – czyli wtedy, kiedy dzieci nie idą do szkoły (więcej na temat definicji wypoczynku).

Wypoczynek należy zarejestrować. Zgłaszamy go do bazy prowadzonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, zwykle z pośrednictwem kuratorium oświaty. Rejestracja wypoczynku nie jest jedynym obowiązkiem organizatora. Musi on też zapewnić podczas obozu czy kolonii odpowiednią kadrę.

Formalnie najważniejszą osobą na obozie jest kierownik wypoczynku. To właśnie kierownik będzie zobowiązany do wykonania czynności zalecanych przez ustawę w sytuacji, kiedy na obozie zdarzy się wypadek. Kierownik do wskazanych w przepisach czynności może też upoważnić jednego z wychowawców.

; ;