Konkurs jest realizowany w ramach Działania 2.4. Prowadzenie działań na rzecz zapobiegania depresji, samobójstwom i innym zachowaniom autodestrukcyjnym w populacjach o zwiększonym ryzyku, w tym konsultacja działań w ramach zespołu roboczego utworzonego przy Radzie do spraw Zdrowia Publicznego oraz finansowanie działań badawczych, profilaktycznych i przyczyniających się w inny sposób do realizacji zadania.
Celu Operacyjnego 3: Profilaktyka problemów zdrowia psychicznego i poprawa dobrostanu psychicznego społeczeństwa.
Przedmiotem konkursu jest wybór realizatorów, którzy podejmą się wykonania odrębnych zadań opisanych w pkt 1 i w pkt 2 ogłoszenia.
1. ZADANIE PIERWSZE:
- Zadanie ukierunkowane będzie na wspieranie działań wychowawczych, profilaktycznych i interwencyjnych w szkole lub placówce oświatowej – szczególnie w sytuacjach trudnych wynikających z doświadczania przez uczniów kryzysów (m.in. rozwojowych, egzystencjalnych, sytuacyjnych, środowiskowych) – redukujących zagrożenia i zmniejszających incydenty zaburzeń zdrowia psychicznego.
- Zadanie polegać będzie na opracowaniu programu szkolenia, którego zakres obejmie zagadnienia ochrony zdrowia psychicznego uczniów, ich rodziców i nauczycieli. Przygotowany program stanowić będzie merytoryczną bazę do prowadzenia szkoleń skierowanych do przedstawicieli publicznych i niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli; publicznych i niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz psychologów i pedagogów zatrudnionych w szkołach.
Przeszkoleni uczestnicy z I etapu, w dalszej kolejności w II etapie podejmą kaskadowo szkolenie rad pedagogicznych, nauczycieli szkół i placówek systemu oświaty oraz rodziców.
- Przygotowanie programu szkolenia zostanie poprzedzone ogólnopolskim, dwuetapowym badaniem potrzeb edukacyjnych skierowanym do dyrektorów szkół, nauczycieli, psychologów i pedagogów zatrudnionych w szkole, uczniów i wychowanków, rodziców z zakresu ochrony zdrowia psychicznego uczniów.
- Program szkolenia powinien uwzględniać aktualną wiedzę naukową i praktyczną z zakresu psychologii, w szczególności psychologii rozwojowej dzieci i młodzieży oraz interwencji kryzysowej. Wymagane jest, aby program szkolenia powstał we współpracy ze specjalistami z zakresu psychiatrii, psychologii, pedagogiki, resocjalizacji, socjologii. W ramach programu powinny zostać przygotowane m.in. arkusze obserwacji ucznia oparte na modelu biopsychospołecznym oraz bezpłatne materiały edukacyjno-informacyjne dedykowane dla uczestników szkoleń: przedstawicieli publicznych i niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli; publicznych i niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz psychologów i pedagogów zatrudnionych w szkołach.
- Wszystkie powstałe do prezentowania na stronach internetowych materiały edukacyjno-informacyjne powinny zostać przystosowane do standardu WCAG 2.0, zgodnie
z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji
w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych
(Dz. U. z 2016 r. poz. 113). - Przy ocenie ofert, złożonych w ramach zadania pierwszego, dodatkowym atutem będą projekty oferentów, którzy zobowiążą się do:
- przeprowadzenia jakościową metodą badawczą tzw. studium przypadku, co najmniej
10 studium przypadków, - zawarcia porozumień z odbiorcami szkoleń z II etapu, które umożliwi bezpłatne przeszkolenie więcej niż 5 rad pedagogicznych,
- uwzględnienia wśród odbiorców szkoleń:
- realizatorów programu „Nastolatek” stanowiącego część programu „Szkoła dla rodziców i wychowawców”,
- nauczycieli ze szkół i placówek, które przystąpiły do zadania publicznego pn. „Bezpieczna i przyjazna szkoła – ocena szkół i placówek systemu oświaty realizujących politykę ochrony dzieci przed agresją i przemocą”.
2. ZADANIE DRUGIE:
- Zadanie polegać będzie na przeprowadzeniu przez niezależny podmiot ewaluacji realizacji zadania pierwszego opisanego w pkt 1 ogłoszenia konkursu oraz wspieranie go w osiągnięciu zakładanych efektów.
- Celem ewaluacji będzie monitorowanie, ocena procesu wdrażania projektu i jego efektywność w odniesieniu do celu zadania, z uwzględnieniem m.in. następujących kryteriów ewaluacji:
- trafność – stopień dopasowania treści szkolenia oraz kanałów komunikowania do potrzeb grup docelowych,
- skuteczność – stopień realizacji celów i osiągnięcia wskaźników określonych dla przedsięwzięcia,
- efektywność – stosunek poniesionych nakładów do uzyskanych efektów działań
w praktyce.
- Wyniki ewaluacji zostaną przedstawione w raporcie, który musi zawierać systemowe wnioski i rekomendacje m.in. do:
- trafności rozpoznania potrzeb edukacyjnych odbiorców szkoleń,
- adekwatności przygotowanego programu szkolenia z zakresu ochrony zdrowia psychicznego uczniów i wychowanków skierowanego do przedstawicieli: placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, psychologów i pedagogów zatrudnionych w szkole lub placówce, w odniesieniu do zdiagnozowanych potrzeb,
- rzetelności i przydatności opracowanych szkoleniowych materiałów informacyjno-edukacyjnych, arkuszy obserwacji ucznia i wychowanka opartych na modelu biopsychospołecznym, w odniesieniu do ich użytkowników,
- efektywności prowadzenia szkoleń kaskadowych dla przedstawicieli placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, psychologów i pedagogów zatrudnionych w szkole lub placówce, a następnie dla nauczycieli, rodziców, uczniów/wychowanków itp.
- monitorowania efektów prowadzonych szkoleń w odniesieniu do wyników badań przed szkoleniem i po szkoleniu.
Realizacja zadania pierwszego i zadania drugiego przyczyni się do stworzenia skutecznego i systemowego wspierania szkół i placówek oświatowych w zakresie ochrony zdrowia psychicznego uczniów i ich rodziców. Wpłynie także na podniesienie kompetencji kadry pedagogicznej szkół oraz placówek oświatowych w zakresie prawidłowego reagowania w sytuacjach trudnych wynikających z doświadczania przez uczniów kryzysów, co redukować będzie poziom potencjalnych zagrożeń i zmniejszy incydenty zaburzeń zdrowia psychicznego uczniów lub wychowanków.
W realizacji zadania przyjęto 40 – procentowy wzrost kompetencji wychowawczych, profilaktycznych, interwencyjnych z zakresu ochrony zdrowia psychicznego uczniów i wychowanków dla dyrektorów szkół, nauczycieli, psychologów i pedagogów zatrudnionych w szkole lub placówce oraz rodziców i opiekunów oraz 40 – procentowy wzrost wiedzy i umiejętności uczniów i wychowanków z zakresu ochrony zdrowia psychicznego.
Podmioty uprawnione do składania ofert w konkursie
Oferentami mogą być podmioty, określone w art. 3 ust. 2 ustawy, to jest:
podmioty, których cele statutowe lub przedmiot działalności dotyczą spraw objętych zadaniami z zakresu zdrowia publicznego określonymi w art. 2 ustawy, w tym organizacje pozarządowe i podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U z 2016 r. poz. 1817), spełniające kryteria wyboru wskazane w ogłoszeniu o konkursie ofert.
Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej MZ: Konkurs
Za: NGO
; ;