Warsztaty kreowania przyjaznych i włączających przestrzeni społecznych
Celem warsztatów jest zapoznanie się z zasadami projektowania miasta dobrego do życia (Liveability Design Approach*) i zastosowania ich w praktyce na przykładzie trzecich miejsc. Uczestnicy poznają narzędzia wspierające tworzenie i rozwój otwartych, przyjaznych miejsc tętniących życiem lokalnej społeczności, które sprzyjają rodzeniu się nowych pomysłów, budowaniu i wzmacnianiu relacji.
Będzie również okazja do zgłębienia metod promujących lepsze wzajemne zrozumienie różnych środowisk i integrację (w tym międzykulturową) na rzecz rozwoju przyjaznych do życia dzielnic, w których wszyscy mieszkańcy czują się mile widziani i bezpieczni, są gotowi do współdziałania i działania na rzecz wspólnego dobra.
Dla kogo?
Warsztaty skierowane są do osób pragnących rozwinąć kompetencje umożliwiające im efektywniejsze działanie i zaangażowanie w tworzenie usług publicznych z zakresu animacji społecznej, które poprawią jakość życia w Gdyni. Do udziału zapraszamy osoby działające i pracujące na rzecz mieszkańców (w tym osób z międzynarodową historią) w jednostkach administracji miejskiej i współpracujących NGO, w orbicie Sieci Centrów Sąsiedzkich – Przystani i obszaru animacji społecznej oraz miejsc otwartych / trzecich w Gdyni.
Zagadnienia warsztatowe:
1. Jak możemy lepiej pracować z różnymi osobami?
a) różniącymi się pod względem: kultury, wieku, umiejętności, wyglądu, przekonań,
2. Jak usprawnić interakcje / integrację – proces / spotkanie między różnymi interesariuszami?
a) z różnymi agendami, celami, motywacjami
b) z szacunkiem dla różnic każdego i wszystkich
3. Jak motywować i/lub zachęcać mieszkańców do udziału w miejskich działaniach, inicjatywach, programach, projektach?
a) zwiększanie zaangażowania – stwarzanie warunków i/lub przestrzeni do angażowania się mieszkańców
4. Jak stworzyć zapraszającą przestrzeń dla mieszkańców do angażowania się i brania odpowiedzialności?
a) fizyczną (miejsca) – aranżacja, elementy, gesty
b) mentalną / metaforyczną i relacyjną
5. W jaki sposób wzmocnić sprawczość i umożliwić różnym osobom branie odpowiedzialności za miejsce/przestrzeń, działanie/wydarzenie, ofertę/program?
a) z poszanowaniem zasad (procedur, przepisów) i zwyczajów i obyczajów (lokalnych, krajowych, etc.)
Data, miejsce i formuła:
• 27 maja 2025 r. (wtorek) w godz. 8:30:00-16:30 (ok. 7 godz. lekcyjnych/45 min. + przerwy) Projekt „Liveability” jest współfinansowany przez Program Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027.
• zajęcia wykładowo-warsztatowe prowadzone w j. angielskim z tłumaczeniem konsekutywnym
• aktywne metod uczenia się dorosłych (ćwiczenia grupowe i indywidualne, odgrywanie ról i/lub
symulacje, dyskusje, studia przypadków)
• materiały uzupełniające wiedzę i kontekst
• zapewnione ciepłe i zimne napoje oraz lunch (zimny bufet piknikowy)
• Dom Sąsiedzki w Przystani Widna 2A (Witomino)
Zgłoszenia i zasady udziału:
• do 19.05 (poniedziałek) email na adres m.zolkiewicz@lis.gdynia.pl z imieniem, nazwiskiem, nazwą wydziału / jednostki / instytucji / organizacji miejskiej, służbowym adresem email (UWAGA! Liczba miejsc ograniczona)
• program warsztatu stanowi zamkniętą całość – nie ma możliwości udziału w wybranych blokach;
• zgłoszenie i potwierdzenie uczestnictwa są równoznaczne z zaangażowaniem i aktywnym udziałem 😊
Prowadzący trener:
Jonas Büchel – społeczny i kulturalny urbanista i planista regionalny, Free Riga, Sieć Europejskiej Edukacji Obywatelskiej, założyciel i dyrektor „Kamen spricht” (lokalna niemiecka inicjatywa polityczna); jest współzałożycielem Urban Institute, planistą społecznym i planista społeczny i kulturalny z 30-letnim doświadczeniem w projektowaniu, dziedzinach społecznych i społecznym i kulturalnym oraz rozwoju strategicznym, a także w kreatywnych projektach urbanistycznych w prawie wszystkich regionach Europy. W ciągu ostatnich 25 lat na Niemczech, Bośni i Hercegowinie, Malcie, Finlandii i krajach bałtyckich (zwłaszcza na Łotwie). Od 2020 roku jest wykładowcą na Wydziale Nauk Społecznych i Wydziale Nauk Geograficznych na Uniwersytecie Łotewskim, a także na Wydziału Architektury i Wzornictwa Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Risebie.
Kontekst:
Wydarzenie odbywa się w ramach „Tour de Training” (Guldborgsund, Gdynia, Kilonia, Kolding, Pori, Ryga) i jest częścią projektu w ramach projektu „Liveability: Designing Public Services for Resilient Neighbourhoods – Projektowanie usług publicznych dla odpornych dzielnic” współfinansowanego przez UE ze środków Programu Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027 realizowanego w imieniu
Gminy Miasta Gdyni przez Laboratorium Innowacji Społecznych (https://interregbaltic.eu/project/liveability/).
Więcej informacji o warsztacie i lokalnym pilotażu projektu Liveability:
Magdalena Żółkiewicz, Kierownik Działu Programów Społecznych, Laboratorium Innowacji Społecznych, email: m.zolkiewicz@lis.gdynia.pl; tel. +48 58 727 39 16 || 727 505 090.
Projekt „Liveability” jest współfinansowany przez Program Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027.
* Liveability Design Approach (LDA) to koncepcja tworzenia i rozwijania miasta przyjaznego mieszkańcom i promocji tej idei. Opiera się na projektowaniu i wdrażaniu usług publicznych, które stawiają mieszkańca w centrum i przynoszą korzyści dla dobra wspólnego. Służy zarówno jako narzędzie w procesie rozwiązywania problemów (np. design thinking), jak również mechanizm umożliwiający wprowadzanie zmiany (np. systemic design) przez co praca w administracji publicznej może być jeszcze lepiej przemyślana i bardziej skuteczna. Jednocześnie, daje przestrzeń do wzrostu i rozwoju bez zwiększania obciążenia urzędników i urzędniczek samorządowych, pozwala wzmocnić lokalną administrację publiczną i podnieść satysfakcję z pracy. Zasady projektowania miasta dobrego do życia (LDA) służą jako inspiracja dla osób pracujących w administracji publicznej i obejmują: (1) projektowanie dla dobra publicznego, (2) zintegrowane planowanie, (3) zrównoważone zarządzanie strategiczne, (4) wzmacnianie zaufania, jawności, komunikacji i współpracy, (5) współtworzenie z mieszkańcami, (6) stawanie się gminą/miastem uczącą się.