resize_image

Nie od dziś wiadomo, że organizacjom ciężko jest zachęcić nowych darczyńców do przekazywania datków na ich działalność. Cały czas NGO muszą szukać sposobów zwrócenia uwagi na swoją działalność. Dlatego warto zaskoczyć ofiarodawców czymś nowym, co mogliby pokazać rodzinie lub znajomym i rozpowszechnić działalność fundacji.

– Organizacje pozarządowe mają duży problem z walką o uwagę ludzi, których chcą poinformować o swojej działalności. Przy ograniczonym budżecie trudno rywalizować o uwagę z wielkimi markami lub strumieniem zabawnych, czy też zatrważających informacji w mediach społecznościowych. Ogromną zaletą gier jest skuteczne przykuwanie tej uwagi. Ludzie grając poświęcają się tematowi gry w stu procentach – a to doskonała okoliczność do wytłumaczenia schematu własnej działalności czy zainteresowania sprawami, które dla organizacji są ważne – mówi Jacek Siadkowski z Fundacji Hightlight/Inaczej, ekspert w dziedzinie grywalizacji.

Niektóre organizacje zaczęły to zauważać. W ostatnich latach debiutowały dwie gry planszowe dotyczące organizacji pozarządowych. Autorzy chcieli pokazać pracę fundacji od zupełnie innej strony. To uczestnik ma się wcielić w zarządcę i sprostać trudom kierowania takim przedsięwzięciem. Nie każdy odnajduje się w takiej roli, dlatego swoich sił warto najpierw spróbować właśnie w grze.

Pierwszą propozycją jest gra planszowa „Skuteczne i profesjonalne NGO – standardy zażądania organizacją w praktyce”, która powstała z inicjatywy Federacji Organizacji Służebnych MAZOWIA. Dzięki niej możemy przenieść się w realia funkcjonowania organizacji pozarządowej. Gracze stają się pracownikami, którzy mają za zadanie opanować chaos panujący w organizacji, a nie jest to takie proste. Muszą oni zainwestować swój czas w rozwój standardów pracy, dzięki którym usprawnią procesy zarządzania i zwiększą tym samym skuteczność działania organizacji.

Gra polega na przesuwaniu kafelków z symbolami pracowników, dokumentów i procesów organizacji po planszy. Wymusza ona na graczach podjęcie decyzji. Decydujemy, czy zająć się aktualnymi działaniami, czy wybiegać w przyszłość i realizować standardy przynoszące efekty w dalszych etapach.

Gra jest kooperacyjna – gracze mogą wygrać jako grupa lub być pokonani przez grę, co oznacza, że nie poradzili sobie z problemami organizacji. Jest ona przeznaczona dla osób chcących zmierzyć się z trudnościami, jakie można napotkać podczas prowadzenia swojej instytucji. Dzięki temu przekonają się, że nie jest to prosta praca. To też rozrywka adresowana do pracowników fundacji. Dzięki niej zobaczą, jakie skutki przyniesie dana decyzja, a także zapoznają się ze standardami pracy.

Grę tę możemy wypożyczyć w biurze Federacji Organizacji Służebnych. Tam trzeba wypełnić formularz. I już następnym krokiem będzie zabawa, w trakcie której poznamy pracę organizacji od środka.

 

20160111114257_0_zagrajmy_w_ngo_w_tekst

 

 

Kolejna gra stworzona jest przez Fundację KSK – „Wypracuj procent – Zbuduj sieć NGO na Mazowszu”. Początek roku to bardzo gorący okres dla organizacji o statusie organizacji pożytku publicznego, ponieważ właśnie wtedy ludzie decydują się, na jaki cel przekazać 1 proc. swojego podatku. I właśnie tutaj pojawia się gra „Wypracuj procent…”.

Jej celem jest zbudowanie sieci wsparcia organizacji pozarządowych oraz uzyskanie poparcia społecznego tych działań w postaci odpisania 1 proc. podatku dochodowego. Dużym udogodnieniem jest to, że grę możemy za darmo pobrać ze strony Mazowieckie.pl. Znajdują się tam karty, opis oraz instrukcja. Dzięki niej gracze dowiedzą się, jakie organizacje istnieją na Mazowszu, a także, czym się zajmują. Co sprawi, że łatwiej im będzie zdecydować się komu przekazać 1 proc. swojego podatku.

Każdy od czasu do czasu potrzebuje pewnego dystansu, spojrzenia z przymrużeniem oka na poważne tematy. Dlatego też zachęcenie do zagrania w jedną z proponowanych gier może być bardzo ważnym elementem marketingowym działalności polskich NGO. Dzięki nim można wiele zyskać i dowiedzieć się, że praca w organizacji to nie jest bułka z masłem.

Odbiorcy łatwiej zrozumieją trudne kwestie dotyczące organizacji dzięki mechanizmom znanym z gier. Potrafią one w prosty sposób zaprezentować treść, kształtując tym samym ciekawy obraz instytucji.  – Wykorzystanie gier w działalności nie tylko przyciąga uwagę odbiorców, ale również zmienia wizerunek organizacji. Gry są atrakcyjne, a ich wykorzystanie tym samym zwiększa również atrakcyjność organizacji i pomaga budować ich markę jako działających ciekawie i nowocześnie – mówi Siadkowski.

Możemy również pokusić się o stworzenie własnej gry o naszej organizacji. Nie musi być ona tak rozbudowana, jak tutaj prezentowane, ale warto wykazać się kreatywnością i zaproponować coś nowego, a zarazem prostego w wykonaniu. Ludzie lubią rywalizację, a gry im to umożliwiają. Pamiętajmy też, że przez zabawę człowiek uczy i zapamiętuje najwięcej.

Za: NGO

; ;