Organizacje pozarządowe, które realizują zadania publiczne (dostają dotacje), po zakończeniu działań muszą się z nich rozliczyć. Składają sprawozdania z realizacji zadań na określonych wzorach. Wzory te zmieniły się w 2016 r. Pamiętajmy o sprawozdaniu i uważajmy na to, czy wybieramy jego właściwy wzór.

Jedną z możliwości współpracy administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi jest współpraca finansowa. Podstawowe zasady regulujące tę współpracę wynikają z ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zlecanie realizacji zadań publicznych może się odbywać na zasadzie otwartych konkursów ofert lub też bez konkursu – na zasadach „małego grantu”.

Nowe rozporządzenia w 2016 r.

W obu przypadkach (konkursy i małe granty) ustawa o pożytku przewiduje stosowanie określonych wzorów przy procedurze zlecania zadania. Są to wzory oferty, sprawozdania i umowy. Wzory te zmieniły się w 2016 r. Zmiana wynikała z nowelizacji ustawy o działalności pożytku z 2015 r. (zobacz: Rok po nowelizacji…). Najpierw więc pojawiły się wzory dla procedury małograntowej (w kwietniu 2016 r.), a potem dla procedury konkursowej (w sierpniu 2016 r.).

Spowodowało to, że sprawozdania organizacji pozarządowych z realizacji zadań zleconych przez administrację publiczną w 2016 r. wykorzystują różne wzory sprawozdań, w zależności od tego, kiedy był ogłoszony konkurs i w ramach jakiej procedury (czy małograntowej, czy konkursowej). Należy być więc uważnym przy wyborze odpowiedniego sprawozdania.

Czytaj dalej

; ;