mFundacja-mass-logotyp-ikona-sowa_rgb

12 marca ruszyła trzecia odsłona matematycznego programu grantowego mPotęga. W ubiegłym roku dzieci m.in. planowały grę miejską o tematyce sensacyjno-kryminalnej i szacowały koszt remontu sali lekcyjnej.

Idea programu

Misją Fundacji mBanku jest zwiększanie zainteresowania matematyką i podnoszenie poziomu edukacji matematycznej w Polsce. Wśród jej programów są comiesięczne dotacje na projekty rozwojowe, program stypendialny Mistrzowie Matematyki, liczne konkursy i imprezy matematyczne oraz program grantowy mPotęga.

15 marca mFundacja zainaugurowała trzecią odsłonę mPotęgi podczas Pikniku Matematycznego w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Wzięło w nim udział ponad trzystu uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Nabór wniosków potrwa do 10 maja.

Dwie poprzednie edycje programu objęły łącznie 96 projektów matematycznych, zachęcających dzieci do poznania bliżej świata liczb, geometrii i logicznego myślenia. Wzięło w nich udział ponad 16 tys. uczniów i rodziców. mFundacja przekazała na ten cel ponad 560 tys. zł.

Ubiegłoroczne projekty

Gra miejska matematyczno… kryminalna

Wśród projektów zrealizowanych w roku ubiegłym znalazło się wiele oryginalnych, praktycznych inicjatyw. „Na tropach Sediny – matematyczna gra miejska” to projekt z gimnazjum nr 43 w Zespole Szkół nr 5 im. Józefa Wybickiego w Szczecinie. W ramach grantu zespół opracował scenariusz matematycznej gry miejskiej o tematyce sensacyjno-kryminalnej, wykorzystując kompetencje matematyczne w praktyce. Do rywalizacji zostały zaproszone zespoły złożone z rodziców i uczniów szczecińskich gimnazjów – łącznie 150 osób. Uczniowie opracowali ogólny zarys gry, jej reguły oraz strategiczne punkty. Program spotkań wzbogacał wiedzę i umiejętności m.in. z zakresu liczb wymiernych, potęg, pierwiastków, procentów czy rachunku prawdopodobieństwa oraz teorii kodowania. Uczniowie pracowali metodami aktywizującymi i praktycznymi: burza mózgów, współpraca projektowa, gry dydaktyczne.

Praktyk, programista, logik i super logik

Druga ciekawa inicjatywa to „POTĘGA MATEMATYKI – FESTIWAL MATEMATYKI” w Szkole Podstawowej nr 9 im. Jana Pawła II w Ostrowie Wielkopolskim. Objęła prawie 60 uczniów klas VI ostrowskich szkół podstawowych oraz ich rodziców. – Myślę, że przekonałem nieprzekonanych – mówi pomysłodawca i koordynator projektu Marek Berkowski, nauczyciel matematyki i informatyki.

Uczestnicy wzięli udział w zajęciach, po zrealizowaniu których otrzymali następujące tytuły:

• zajęcia praktyczne – PRAKTYK

• programowanie w Scratch – PROGRAMISTA

• logiczne gry planszowe – LOGIK

• łamigłówki matematyczne – SUPER LOGIK

W pierwszej części zajęć praktycznych uczestnicy mieli za zadanie rozwiązać zadanie praktyczne polegające na oszacowaniu kosztów remontu sali lekcyjnej. Następnie przedstawiciel banku pomógł w doborze odpowiedniego produktu bankowego, który pozwolił zrealizować remont. Podczas zajęć z programowania uczestnicy poznali środowisko Scratch i napisali w nim program. Czas na gry planszowe to Geniusz Go, Blockers, Activity, 111 – alarm na Warszawę, Myszki. Łamigłówki polegały natomiast na serii 10 zadań dla rodzica i ucznia do rozwiązania w określonym czasie. Podsumowaniem projektu był Ostrowski Dzień Matematyki.

– Od zawsze w pracy próbuję wykorzystywać różnego rodzaju gry do nauczania matematyki. – mówi Marek Berkowski – Staram się pokazywać uczniom praktyczną stronę królowej nauk. Często uzasadniam, dlaczego warto się uczyć danego zagadnienia i gdzie można dane umiejętności wykorzystywać w przyszłości. Potrzeby odbiorców identyfikuję dzięki codziennej pracy w szkole. Widzę, co uczniowie lubią i czego potrzebują. Bardzo pomogła nam reklama w mediach, ale także wsparcie szkół, które z nami współpracowały. Formy i metody pracy konsultowałem z doświadczonymi nauczycielami matematyki. Myślę, że przekonałem nieprzekonanych o tym, że matematyka to zaradność życiowa.

Zachęcamy do udziału i zgłaszania ciekawych pomysłów w tegorocznej edycji mPotęgi oraz do śledzenia aktualności na stronie mPotęga.pl i mFundacja.pl.

Za: NGO